چرا سالمند، ممکن است مراقب، خانواده و دوستان را به انجام کارهایی متهم نماید یا داستان‌هایی در موردشان بسازد که واقعیت ندارد؟؟؟

👓 دلایل مختلفی می تواند برای رفتار سالمندی که شما شرح داده اید وجود داشته باشد:

👓مشکلات شناختی:

✴️ *زوال عقل:* زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر، می تواند باعث مشکلات حافظه، تفکر و قضاوت شود. این افراد ممکن است کارهایی را که انجام داده اند یا چیزهایی را که گفته اند به یاد نیاورند، و ممکن است داستان هایی برای پر کردن شکاف ِآنچه به یاد نمی آورند بسازند.

✴️ *توهم:* توهمات ادراکات نادرستی هستند که واقعی به نظر می رسند. افراد مبتلا به توهم ممکن است چیزهایی را ببینند، بشنوند یا احساس کنند که در واقع وجود ندارد.

✴️هذیان: هذیان ها باورهای غلطی هستند که با وجود شواهد خلاف آن، پایدار هستند. افراد مبتلا به هذیان ممکن است به طور غیرمنطقی به شما یا دیگران مشکوک شوند یا شما را متهم به انجام کارهایی کنند که انجام نداده اید.

 

*مشکلات عاطفی:*

👨🏻‍🦳🧑🏻‍🦳👩🏻‍🦳 افسردگی:* افسردگی می تواند باعث احساس غم، ناامیدی و بی ارزشی شود. افراد افسرده ممکن است انگیزه خود را برای انجام کارها از دست بدهند و از مراقبت از خود غفلت کنند. همچنین ممکن است به طور غیرمنطقی به خود یا دیگران مشکوک شوند یا آنها را متهم به انجام کارهایی کنند که انجام نداده اند.

👩🏻‍🦳🧑🏻‍🦳👨🏻‍🦳</strong> اضطراب:* اضطراب می تواند باعث احساس عصبی، بی قراری و ترس شود. افراد مضطرب ممکن است به طور مداوم نگران ایمنی یا رفاه خود باشند و ممکن است به طور غیرمنطقی به شما یا دیگران مشکوک شوند یا آنها را متهم به انجام کارهایی کنند که انجام نداده اند.

👨🏻‍🦳🧑🏻‍🦳👩🏻‍🦳** تنهایی:* تنهایی می تواند منجر به احساس انزوا و افسردگی شود. افراد تنها ممکن است به دنبال توجه یا تأیید باشند و ممکن است داستان هایی برای جلب توجه بسازند.

 

 

*عوامل اجتماعی:*

🔆 * آزار و اذیت: سالمندان ممکن است توسط اعضای خانواده، مراقبان یا سایر افراد مورد آزار و اذیت عاطفی یا جسمی قرار گیرند. آزار و اذیت می تواند منجر به احساس ترس، شرم و بی اعتمادی شود و افراد ممکن است برای محافظت از خود داستان هایی بسازند یا دیگران را به انجام کارهایی که انجام نداده اند متهم کنند.

🔆* بی توجهی: سالمندانی که مورد بی توجهی قرار می گیرند ممکن است احساس رها شدن و دوست نداشتن کنند. آنها ممکن است برای جلب توجه یا تأیید داستان هایی بسازند یا دیگران را به انجام کارهایی که انجام نداده اند متهم کنند.

 

*عوامل پزشکی:*

❇️ * داروها: برخی از داروها می توانند عوارض جانبی روانپزشکی مانند توهم، هذیان و پارانویا ایجاد کنند.

❇️ * بیماری های جسمی: برخی از بیماری های جسمی مانند عفونت های ادراری، کم آبی بدن و کمبود ویتامین می توانند باعث مشکلات شناختی و رفتاری شوند.

❇️❇️اگر نگران رفتار سالمند هستید، مهم است که با پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا علت رفتار را تعیین کنید و درمان مناسب را دریافت کنید.

 

نام نویسنده: مدیر سایت - Admin@User

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.